سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نکات مهمی درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

قرص

نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان ادالت کولد است.

قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل‌افرین و کلرفینرامین.

درباره استامینوفن پیش از این توضیح داده شد که ضد تب و کاهنده درد است. فنیل‌افرین نیز نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفینرامین نیز ضد حساسیت است.

از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می‌ شود.

میزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر چهار ساعت استفاده می ‌شود. دقت کنید که در بزرگسالان روزانه 12 قرص در روز بیشتر داده نشود و در کودکان نیز حداکثر 6 قرص تجویز ‌شود.

شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان

اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها موجب کاهش تب می ‌شود. همچنین کلرفنیرامین با تأثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می‌ دهد و فنیل‌افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی‌ مدت شریانچه‌ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می ‌شود.

همانطور که گفته شد، قرص سرماخوردگی بزرگسالان از سه جزء تشکیل شده است، بنابراین عوارض دارویی این سه دارو می ‌تواند، از عوارض مهم این دارو باشد.

بیمار

این عوارض می ‌تواند، دستگاه‌های عصبی مرکزی، گوارشی، پوست و خون را درگیر کند بنابراین تحریک‌ پذیری، گیجی و خواب ‌آلودگی از مهمترین عوارض مصرف این دارو به شمار می ‌رود.

مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان با داروهای فنی‌ توئین، ریفامپین و کاربامازپین تداخل دارویی دارد، بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا میزان کمتری قرص تجویز کند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان به دلیل دارا بودن کلرفنیرامین می‌ تواند، سبب خواب ‌آلودگی شود، بنابراین توصیه می‌ شود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به دقت زیاد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو، خودداری کنید.

بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌ های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند زیرا این قرص دارای منقبض‌ کننده‌های عروقی است و با تنگ کردن عروق موجب تشدید بیماری ‌های قلبی می ‌شود.






تاریخ : پنج شنبه 91/7/20 | 9:51 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
داروهای سرماخوردگی

? ضداحتقان ها (دکوژنستانت ها):
فرآورده های موضعی ضداحتقان مثل قطره های فنیل افرین بینی، نفازولین و امثال آنها برای اطفال ممنوع است و در چنین شرایطی بهترین توصیه استفاده از قطره بینی سدیم کلرید است در مورد بزرگسالان هم استفاده از سرم شستشو روشی مفید و بی ضرر است.
این فرآورده های موضعی را نباید بیش از 3 روز پی درپی مصرف کرد چرا که بیمار دچار یک احتقان برگشتی شدیدتر می شود. ضداحتقان های خوراکی چند ساعت قبل از خواب مصرف می شوند مثل قرض و شربت پزودوافدرین.
? خلط آورها (اکسپکتورانت ها):
سرفه به دو صورت می تواند تظاهر یابد:
1. سرفه های همراه خلط
2. سرفه های خشک
برای سرفه های خلط دار داروهائی مثل شربت گایافنزین، شربت و قرص برم هگزین و شربت های گیاهی توصیه می شوند و معمولاً هر 6 ساعت یک بار مصرف می شوند.
برای سرفه های خشک می توان از قرص یا شربت یا قطره خوراکی دکسترومتورفان و یا شربت دیفن هیدرامین، به صورت هر 6 یا 8 ساعت یک بار استفاده کرد.
یک نکته اقتصادی در مصرف این داروها توجه به اشکال داروئی مختلف یک دارو و قیمت آنها است. به عنوان مثال شرکت دکسترومتورفان در حال حاضر، 200 تومان و شربت دکسترومتورفان پی 300 تومان است در حالی که 10 عدد قرص دکسترومتورفان که همان اثربخشی شربت را دارد 75 تومان است!
شما می توانید درباره انواع اشکال داروئی و قیمت هرکدام و نیز معادل سازی دوزهای مصرفی از دکتر داروساز کمک بگیرید. ? فرآورده های مرکب یا چندمنظوره:
در صورتی علائم سرماخوردگی و رینیت حساسیتی توأم بروز کنند به جای استفاده از چند تا داروی ساده، می توان یکی از این فرآورده های مرکب را جایگزین کرد. مانند: قرص آکساریا ACA (شامل استامینوفن، کافئین و آسپرین) قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا Adult cold (شامل استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرآمین، مالئات (یک آنتی هیستامین است) قرص آنتی هیستامین دکوژنستانت، قرص سرماخوردگی اطفال (جویدنی) شربت سرماخوردگی اطفال، شرکت دکسترومتورفان پی، شربت دیفن هیدرامین کمپاند، شرکت اکسپکتورانت.
با توجه به اینکه قرص های سرماخوردگی بزرگسالان و تداوم تا یک هفته یا همراه شدن با علام تب بالا مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمائید. در مورد قرص های سرماخوردگی اطفال، اگر علائم بیماری بیش از 3 روز تداوم یافت یا با تب بالا همراه شد به پزشک مراجعه کنید.
شربت سرماخوردگی اطفال را بیش از 5 روز نباید استفاده کرد.
? فرآورده های کمکی در رفع علائم سرماخوردگی
این فرآورده ها شامل: بخور اوکالیپتوس، قطره بینی و محلول شستشوی سدیم کلرید، پماد موضعی Rub Thermo، قرص های مکیدنی Strepsile (ضدعفونی کننده و برطرف کننده سوزش گلو) یا قرص های مکیدنی آلتادین (ایرانی) و غیره هستند





تاریخ : پنج شنبه 91/7/20 | 9:48 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()


? نعناع: از آن جایی که این گیاه حاوی ماده ای است که باعث تسکین، گرفتگی بینی و سرفه های شدید می شود بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنید تا گلودرد شما را تسکین دهد. عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنید تا هوای خشک را مرطوب کند.

 

? فلفل: ماده ای به نام «Capsaicin» موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک را دارد که باعث تحریک ترشح خلط و ترشحات بینی می شود.

 

? زنجبیل: زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده اید بدن را گرم می کند. یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنید.

 

? دارچین: همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنید یا چند چوب دارچین بجوشانید تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به عنوان نوشیدنی هم می توانید استفاده کنید.

 

? عسل: عسل را هرطور که استفاده کنید، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که روزی یک قاشق چای خوری عسل مصرف می کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می کنند و خواب بهتری دارند.

 

? لیمو: ویتامین C موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آن جا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم دار کردن آب از لیمو استفاده کنید. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری عسل و یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنید.

 

? آب نمک: قرار دادن نمک روی زخم می تواند آزاردهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. زیرا آب نمک التهاب گلو را کاهش می دهد. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آرام غرغره کنید. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنید.  

 

 


? سوپ مرغ: مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخوردگی دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخوردگی مفید و موثر است.






تاریخ : پنج شنبه 91/7/20 | 9:45 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

علایمی مثل گلو درد ، آب ریزش بینی و چشم ، تب و لرز ، سرفه، درد مفاصل و بی حوصلگی همگی نشان از بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا می دهد. با سردشدن هوا در پاییز و زمستان، شرایط لازم برای ابتلای انسانها به ویروس های سرما خوردگی و آنفلوانزا که تا کنون صد نمونه از ویروسهای آن شناخته شده است ، فراهم می گردد . بنا به گفته متخصصان انتقال ویروسهای سرماخوردگی بیشتر از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم ، ترشحات بینی و دهان ( سرفه یا عطسه) صورت می گیرد.

چرا سرما می خوریم؟

ارتباط بین سرماخوردگی و سردی هوا از قدیم برای بشر معلوم بوده است. عامل اصلی سرماخوردگی، ویروس ها هستند که در شرایط حساس، مخاط دستگاه تنفسی فوقانی ( بینی ، حلق و حنجره ) را مورد حمله قرار داده و در نواحی مزبور ایجاد التهاب می کنند. در سالهای اخیر، پژوهشگران چند واکنش التهابی مرتبط با سرماخوردگی را شناسایی کرده اند:

-ورم مخاط بینی ، ناشی از گشاد شدن رگهای خونی در بافتهای خاصی از بینی است . زمانی که این رگها گشاد می شوند، این بافتها ورم کرده و جلوی عبور هوا را می گیرند و به همین دلیل تنفس از طریق بینی دشوار می شود .

-آب ریزش بینی از دو رویداد مختلف التهابی ، یعنی ترشح غده مخصوص ترشحات بینی و نشت مایع از رگهای خونی بینی سرچشمه می گیرد.

-عطسه نتیجه عکس العملی است که از داخل بینی شروع شده، از مغز عبور می کند و دیافراگم و ماهیچه های سینه را فعال می کند .

-گلو درد زمانی شروع می شود که عصبهای درد در ناحیه گلو تحریک می شوند." کینین" که یکی از محرکهای قوی عصبهای درد است، هنگام سرماخوردگی ترشح می شود.

-سرفه از واکنش دیگری که می تواند ، بر اثر تحریک یک عامل واسطه ای التهابی به نام" پروستاگلاندین" که در بدن تولید می شود، پدید آید.التهاب حاصله باعث سوزش ، احساس ناراحتی ، آب ریزش ، ترشحات اضافی از مخاط و سرفه می گردد. ورود ویروسها به خون باعث تب و لرز و علائم عمومی از قبیل سر درد و درد بدن می شود .

چرا سرما باعث سرماخوردگی می شود؟

وقتی بدن در معرض وزش باد سرد یا هوای خیلی سرد قرار گیرد، به ویژه زمانی که خیس است رگهای خونی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی انقباض پیدا کرده ، جریان خون در آن کاهش می یابد و مقاومت مخاط که بستگی به جریان خون کافی در آن دارد ، در مقابل هجوم ویروسها کم می شود و بدین صورت ویروسها، سلولهای مخاطی را مورد حمله قرار داده و باعث سرماخوردگی می شوند. بنابراین دو عامل در ایجاد سرماخوردگی مؤثرند ، اول ویروس بیماری و دوم کاهش مقاومت در اثر قرار گرفتن در شرایط نامساعد.

چگونه می توان مقاومت بدن را بالا برد؟

تغذیه کافی از نظر تأمین نیاز بدن به پروتئین ، چربی ، مواد گلوسیدی ، مواد ویتامینی و مواد معدنی بسیار اهمیت دارند .

« گاما گلبولین ها» که در بدن انسان ، ویروس و سموم میکروبها را بی اثر می کنند ، از جنس مواد پروتئینی است . این مواد در گوشت ، شیر ، پنیر، حبوبات و غلات موجود می باشند .

همچنین ویتامین ث در مقاوم سازی بدن نقش به سزایی ایفا می نماید . بدن انسان قادر نیست ویتامین ث را در خود ذخیره نماید، بنابراین باید روزانه به میزان کافی از این ویتامین مصرف کرد، تا بدن با کمبود مواجه نشود . چرا که این ویتامین در رشد و ترمیم بافت های بدن بسیار مؤثر بوده و در تشکیل کلاژن، پروتئین سازنده سلولهای پوست، زردی پی ها، رباط ها و رگهای خونی نقش بسیار مهمی ایفا می کند .

اقدامات پیشگیری

رعایت بهداشت فردی ، عدم استفاده از حوله، لیوان و وسایل غذا خوری دیگران، پرهیز از قرار گرفتن در کوران هوای سرد، شستن دستها با آب و صابون قبل از غذا،استراحت کامل، استفاده از مایعات، غذاهای آبکی و گرم، استفاده از آب میوه، ( لیموترش- پرتغال) و....

از عوامل موثر در افزایش مقاومت بدن ، می توان از ورزش نام برد . ورزش در هوای آزاد باعث افزایش بازدهی قلب، تقویت قلب ، افزایش سرعت گردش خون ، تسریع در تأمین احتیاجات بافتهای بدن و دفع سموم از بدن می شود . افراد ورزشکار نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند ، از مقاومت بدنی بالاتری برخوردارند.

درمان دارویی

طول مدت بیماری را با درمان نمی توان کوتاه کرد. در صورت وجود تب، سرفه ، سردرد و غیره، داروها فقط در تسکین ناراحتی ها مؤثرند.






تاریخ : پنج شنبه 91/7/20 | 9:43 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
صفحه اصلی |        
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.