سفارش تبلیغ
صبا ویژن
• متادون چیست
•متادون چه شکلى است
•مصرف کننده متادون کیست
•متادون چه احساسى در شما ایجاد مى کند
•این اثرات براى چه مدت باقى مى مانند
•آیا متادون خطرناک است 
•آیا متادون اعتیادآور است
•اثرات طولانى مدت متادون کدامند





• متادون چیست؟
متادون به خانواده شبه افیونى ها (شبه افیونیها) تعلق دارد. بیشترین کاربرد آن در درمان وابستگى به سایر شبه افیونى ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین است. 
متادون یک شبه افیونى مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى ها یا طبیعى هستند مانند مورفین و کدئین که فرآورده هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه افیونیهاى نیمه مصنوعى اند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است. 

(دى استیل مورفین)متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولین بار براى تسکین درد به کار رفت. درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیرى کرده و تقاضاى آن را کاهش داده و یا از بین مى برد، براى اولین بار در سال هاى 1960 متداول شد. قوانین کشور کانادا درباره تجویز متادون، براى سال هاى متمادى آنچنان دست و پا گیر بودند که عده کمى از پزشکان این دارو را براى مصارف درمانى تجویز مى کردند. 

کسانى که نیاز به درمان با متادون داشتند، اغلب مى بایست ماه ها یا سال ها در انتظار مى ماندند. در سال هاى ،1990 نیاز به کاهش مضرات دارو بهتر شناخته شد و براى بازتر گذاشتن دست پزشکان براى تجویز دارو، تغییراتى در قوانین به وجود آمد.این امر منجر به افزایش تعداد کسانى که از خواص درمانى این ماده بهره مند مى شدند و کاهش مرگ ومیر ناشى از مصرف هروئین گشت.

استفاده از دوز نگهدارنده متادون منجر به معالجه بیمار نمى شود، بلکه نقش درمانى دارد در فرآیند درمان، افرادى که به ایپوئیدها وابستگى دارند، از حمایت هاى طبى و اجتماعى لازم براى تثبیت و بهبود زندگى بهره مند مى شوند. این افراد تشویق مى شوند مادامى که این دارو در مورد آنها موثر است به درمان ادامه دهند. 


•متادون چه شکلى است
متادون خالص یک پودر بلورین سفید است. این پودر معمولاً در یک نوشیدنى داراى اسانس میوه حل شده و روزى یک بار خورده مى شود.


•مصرف کننده متادون کیست؟
بیشتر کسانى که در مورد ایشان متادون تجویز مى شود، براى وابستگى به شبه افیونى ها تحت درمان قرار گرفته اند. این افراد شامل کسانى هستند که به داروهاى غیرقانونى مانند هروئین و داروهاى تجویز شده توسط پزشک نظیر کدئین وابستگى پیدا کرده اند. زنانى که از داروهاى شبه افیونى به طور منظم استفاده مى کنند و باردار هستند، غالباً براى حفاظت جنین از خطر، توسط متادون درمان مى شوند. شبه افیونى هاى کوتاه اثر مانند هروئین باید به طور منظم دریافت شوند تا از بروز علائم ترک جلوگیرى شود. 

ترک مواد شبه افیونى خطر سقط جنین یا تولد نوزاد نارس را افزایش مى دهد. دوز نگهدارنده متادون همراه با مراقبت پزشکى، شانس تولد نوزاد سالم را افزایش مى دهد. براى متادون اثرات طولانى مدت بر روى جنین شناخته نشده است. متادون براى کسانى که به طور مرتب از داروهاى شبه افیونى استفاده مى کنند و کسانى که آلوده به ویروسHIV یا هپاتیت C هستند، تجویز مى شود تا به تامین سلامتى ایشان کمک نموده و خطر انتشار عفونت را از طریق استفاده از سوزن مشترک کاهش دهد. متادون گاه در تسکین درد افراد مبتلا به درد شدید مزمن یا درد همراه با بیمارى هاى علاج ناپذیرى که منجر به مرگ مى شوند، به کار مى رود. 

•متادون چه احساسى در شما ایجاد مى کند؟
برخى از افرادى که درمان با متادون را شروع مى کنند، سرخوشى و آرامشى را احساس مى کنند که در میان تمامى داروهاى شبه افیونى مشترک است. با ادامه درمان و رسیدن به یک دوز ثابت، تحمل به این اثرات ایجاد مى شود. کسانى که روى درمان با متادون هستند، غالباً احساس خویش را از استعمال متادون، «طبیعى» عنوان مى کنند. درمان با متادون بر تفکر آنها تاثیرى ندارد، مى توانند کار کنند، به مدرسه بروند و یا از خانواده مراقبت کنند. متادون همچنین از تاثیر نشئه آور هروئین و سایر شبه افیونیها ممانعت مى کند و بدین ترتیب اثر این داروها را کاهش مى دهد. بیشتر مردم در درمان با متادون، دچار عوارض جانبى مى شوند. عوارض جانبى ممکن است شامل تعریق، یبوست و افزایش وزن باشد. 


•این اثرات براى چه مدت باقى مى مانند؟
شخصى که به شبه افیونى وابستگى دارد با یک دوز متادون براى 24 ساعت از علائم ترک مصون مى ماند. در مقابل کسى که از هروئین براى پرهیز از علائم ترک استفاده مى کند، باید سه تا چهار بار در روز این ماده را مصرف نماید. درمان روزانه با متادون مى تواند تا بى نهایت ادامه یابد اما اگر فردى که متادون دریافت مى کند و پزشک با وى براى پایان درمان به توافق برسد، از دوز متادون به تدریج در طول هفته ها یا ماه هاى متعدد کاسته مى شود و فرآیند ترک تسهیل مى شود. در صورت قطع ناگهانى متادون علائمى چون دل پیچه، اسهال و دردهاى عضلانى و استخوانى بروز خواهند کرد. این علائم در طول یک تا سه روز پس از آخرین دوز شروع شده، در طول سه تا پنج روز به اوج خود رسیده و سپس به تدریج از بین مى روند. اگر چه سایر علائم مانند اختلال خواب و تمایل به مصرف دارو مى تواند براى ماه ها ادامه یابد. 


•آیا متادون خطرناک است ؟
زمانى که متادون طبق تجویز پزشک دریافت مى شود، بسیار بى خطر بوده و آسیبى به اعضاى داخلى و یا قدرت تفکر وارد نمى کند، حتى اگر براى سال ها به طور روزانه مصرف شود. از سوى دیگر متادون یک داروى قوى است و مى تواند براى کسانى که آن را به طور منظم دریافت نمى کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند. حتى دوزهاى بسیار پائین نیز مى توانند براى کودکان کشنده باشند. از این رو، متادون با دقت پایش و کنترل مى شود.یک مزیت مهم متادون این است که این ماده مصرف هروئین را کاهش مى دهد. خطرات مصرف هروئین شامل مرگ بر اثر دریافت دوز بى رویه، ابتلا به عفونت HIV و هپاتیت C از راه کاربرد سوزن مشترک است. درمان متادون کمک مى کند که فرد از فجایع ناشى از استعمال هروئین مصون بماند. 


•آیا متادون اعتیادآور است ؟
تعاریف جدید از «اعتیاد»، عوامل متعددى را در ارزیابى مصرف دارو توسط فرد مدنظر قرار مى دهند. این عوامل شامل «تحمل» یا نیاز به افزایش مداوم دوز دارو براى رسیدن به اثر یکسان؛ «وابستگى فیزیکى» یا بروز علائم ترک با قطع مصرف و «استعمال همراه با اضطرار» به رغم نتایج منفى حاصل از ادامه مصرف دارو هستند. برخى مى گویند که متادون به همان اندازه هروئین اعتیادآور است. کسانى که متادون مصرف مى کنند، مسلماً نسبت به برخى اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتى که دارو را به شکل منظم دریافت نکنند، دچار علائم ترک مى شوند. اما اگر چگونگى و علت مصرف دارو را مورد توجه قرار دهیم، متادون در تعریف کامل «اعتیادآور» نمى گنجد. اول از همه این که نگه داشتن بیمار بر روى متادون به عنوان یک درمان طبى در نظر گرفته مى شود و تنها براى کسانى تجویز مى شود که خود هم اکنون وابسته به داروهاى شبه افیونى هستند. براى این افراد، متادون یک جایگزین مطمئن براى روش هاى خطرناکى چون استفاده از هروئین به شمار مى رود. متادون ایشان را از اضطرار براى مصرف ماده مخدر رها کرده و بدان ها امکان بهبود زندگى شان را مى بخشد. متادون گاه به عنوان داروى خیابانى مورد استفاده قرار مى گیرد، اما استعمال آن بیشتر به منظور پیشگیرى از علائم ترک هروئین است. اثرات متادون کندتر از آن ظاهر مى شوند و بیشتر از آن مى پایند که بتوان از آن به عنوان ماده اى مناسب براى سوء مصرف یاد کرد. 


•اثرات طولانى مدت متادون کدامند ؟
درمان با دوز نگهدارنده متادون یک درمان طولانى مدت است. درمان از یک تا دو الى بیست سال و یا بیشتر به طول مى انجامد. این درمان طولانى مدت به لحاظ پزشکى بى خطر بوده و موثرترین درمان موجود براى وابستگى به شبه افیونى است.





تاریخ : یکشنبه 92/9/10 | 1:45 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
تاریخ : یکشنبه 92/9/10 | 1:44 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

 

مواد روانگردان به 4 گروه تقسیم بندی میگرند:

1- STIMULANT (محرکها): افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فـعالـیـت جـسـمــانی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قبل و فشار خون. مثال: کـوکـائــین و کافئین .

2- DEPRESSAN (سرکوبگرها): کاهـش انــرژی، هـوشیـاری ذهـنـی، ضـربـان قـلـب، فعالیت جسمانی و سرعت تنفس، کاهش سرعت عکس العمل،خواب آور و القاء حالت رویا. مثال: الکل ، مرفین و هروئین.

3- HALLUCINOGENS (توهم زاها): تغـیـیـر و اخـتـلال در خـلق و خـو، ادراک و حــواس بینایی، شنوایی و احساسات، القاء حالت رویا. مثال: ماری جوآنا و ال اس دی.

4- NARCOTICS (مخدرها): القاء بی حسی، کرختی،رخوت و خواب شدید.

 

 

انواع گیاهان روانگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- OPIUM POPPY  (خشخاش)داروهای استخراجی: هروئین، مورفین، کـدئـیـــن، تریاک. مسکن و ضد درد میباشند.

2- CANNABIS SATIVA ( شاهدانه)داروهای استخراجی: TETRAHYDROCANNABINOL که مـــاده ای مسـکن، شـل کنـنـده عـضلات، خـواب آور و آنـتـی بیـوتـیک است. ماری جوآنا و حشیش ازآن گرفته می شـود. حشیش از صمغ گیاه و ماری جوآنا از ساقه و برگ آن.

3- COCA 
از آن کوکائین استخراج میشود که یک آلکالوئید بی حس کننده موضعی میباشد.

نکته:
به تزریق وریدی موادمخدر MAINLINING و به تزریق زیر پوست و عضلات SKIN POPPING میگویند.


 






تاریخ : یکشنبه 92/9/10 | 1:42 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
به طور کلی افراد معتاد به مواد مخدر دچار سوء تغذیه هستند و با توجه به این امر، برای کمک به ترک اعتیاد درک نقش تغذیه اهمیت فراوانی دارد. 

مواد مخدر عمل جذب و هضم مواد مغذی و دفع سموم را مختلف می‌کند و سبب بروز بیماریها و مشکلات متعددی در بدن می شود. 

ترک اعتیاد شامل تغییر عادات و رفتارهای منفی به عادات مثبت است. تغذیه مناسب، استراحت کافی و آرامش و ورزش عوامل اصلی در موفقیت این تغییر هستند. 

انتخاب درست و سالم مواد غذایی، برای رسیدن به شیوه سالم زندگی اهمیت دارد. 

افراد معتاد به سبب بی توجهی به برنامه غذایی خود، دچار اختلالات گوارشی متعددی مثل، اسهال، یبوست، اشکال در هضم غذا و کاهش اشتها می‌شوند. 

در نتیجه این افراد برای موفقیت در ترک اعتیاد نیازهای تغذیه‌ای خاصی ندارند. غذای این افراد باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی باشد تا بتواند بافتها و اندام‌های از بین رفته بدنشان را ترمیم کند و عملکرد دستگاه عصبی و گوارشی را بهبود بخشد. 

هر معتادی در آغاز ترک، با میل شدید به مصرف مواد مخدر درگیر بوده و با آن دست و پنجه نرم می‌کند. 

تحقیقات نشان داده است که داشتن رژیم غذایی حاوی پروتئین، مواد غذایی با ارزش زیستی بالا و غنی از کربوهیدرات مرغوب نسبت به سایر رژیم‌ها، در ترک اعتیاد تاثیر بیشتری داشته است. غذا بر خلق و خوی فرد نیز اثر دارد. کمبود مواد مغذی مثل اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B، هم چنین کمبود اسیدهای آمینه برای سلامت فرد خطری جدی محسوب می‌شود. 

با توجه به اینکه مصرف شکر و قهوه تغییرات رفتاری نامطلوبی ایجاد می‌کند بهتر است در مراحل اولیه ترک اعتیاد مصرف نشود یا به مقدار خیلی کم مصرف شود. 

مصرف مواد مخدر سبب می‌شود دو اسید آمینه مهم مثل تیروزین و تریپتوفان نتوانند به درستی عمل کنند. این دو اسید آمینه مسوول تولید نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین در بدن است. 

این ترکیبات انتقال دهنده‌های عصبی‌اند که برای پایداری احساس، هوشیار ذهن و حفظ شادابی و طراوت لازم‌اند. 

یتروزین، پیش ساز انتقال دهنده‌های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین است که این انتقال دهنده‌ها، سطح هوشیاری و تیزهوشی فرد را افزایش می‌دهد. این اسید آمینه ضروری در غذاهای غنی از پروتئین مثل انواع گوشت قرمز و سفید و غذاهای دریایی وجود دارد. 

اسید آمینه تریپتوفان برای تولید سروتونین لازم است. سروتونین اثر آرامش دهنده در فرد دارد و باعث خواب راحت و آرام می‌شود. این اسید آمینه در مواد غذایی مثل موز، شیر، تخمه‌های آفتابگردان و گوشت بوقلمون وجود دارد. 

- برنامه غذایی در ترک اعتیاد: 


مطالعات تغذیه‌ای نشان داده است که تغذیه فرد در مراحل ترک اعتیاد باید به صورت وعده‌های غذایی سبک، متناوب و به مقدار کم باشد تا انرژی بدن حفظ شود. 

به طور کلی توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبود کیفیت ترک اعتیاد عبارتند از: 

- خوردن 3 وعده اصلی غذا و3 میان وعده در هر روز 

- نوشیدن دم کرده‌های گیاهی به جای قهوه برای کاهش دریافت کافئین 

- خوردن میوه و سبزیجات تازه 

- خوردن غذاهای تهیه شده از غلات کامل (سبوس دار) 

- خوردن انواع محصولات تهیه شده از غلات، لوبیا و سایر دانه‌های خوراکی به مقدار زیاد و کاهش مصرف گوشت قرمز به دلیل دیرهضم بودن آن 

- حذف یا کاهش مصرف مواد غذایی حاوی شکر 

- آگاهی از وجود قند پنهان در کاکائو، چاشنیها و بیشتر داروهای بدون نسخه پزشک 

- آگاهی از وجود کافئین در بیشتر داروهای تجویز شده پزشک یا داروهای بدون نسخه 

معمولا ترکیب مواد مغذی در برنامه غذایی ترک اعتیاد باید شامل 25 درصد پروتئین، 45 درصد کربوهیدرات و 30 درصد چربی باشد. 

برای رسیدن به چنین ترکیبی در وعده‌های غذایی فرد، می‌توان از موادغذایی زیر استفاده کرد: صبحانه: نان ذرت، نان ساجی یا کلوچه، خوراک (گوشت و ماکارونی و اسفناج و پنیر)، املت و ماست 

ناهار: انواع ساندویچ، انواع سالاد، انواع سوپ 

شام: انواع سوپ و آبگوشت، برنج و انواع لوبیا، جوجه (مرغ) و سبزیجات، چیپس ذرت، لازانیا همراه با سبزیجات. 

دسر: ماست، میوه، کلوچه‌های ذرتی، فرنی 

با توجه به اینکه مصرف مواد مخدر باعث دفع ویتامینها و املاح نیز می‌شود، خوردن مکمل‌های مولتی ویتامین و املاح همراه با مکملهای ویتامین B برای بدن ضروری و مفید است. مکمل‌های غذایی و ویتامینی برای جذب بهتر، باید همراه با غذا خورده شوند.





تاریخ : یکشنبه 92/9/10 | 1:40 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

مواد غیر قانونی مورد استفاده سوء در جامعه بشری امروز متأسفانه طیف وسیعی را تشکیل میدهد که شناخت دقیق آنها نقش عمده ای در پیشگیری از وابستگی به آنها را سبب میشود. در این بخش  ضمن معرفی مصور مواد مخدر، محرک و روانگردان، اطلاعات اولیه ای راجع به علایم، عوارض و شیوع این مواد به خوانندگان ارائه میشود. تأکید نویسندگان این بخش بیشتر بر موادی مانند تریاک، هروئین، کراک، شیشه، الکل میباشد که در جامعه ما متأسفانه رواج بالاتری دارد و شناخت آنها کمک بسزایی به خانواده ها در جلوگیری از بروز اعتیاد میکند.

شیشه عضو خانواده متآمفتامینها و از دسته داروهای محرک میباشد که متأسفانه در چند سال اخیر رشد مصرف جهش گونه ای در کشورمان و همچنین در سطح جهانی داشته است.  مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران در چند سال اخیر با معرفی شیوه ای بنام ماتریکس که مبتنی بر مداخلات ظریف روانشناختی میباشد، سعی در ارائه روشی استاندارد جهت درمان این معضل همه گیر کرده است. مبداء اصلی این روش، دانشگاه UCLA آمریکا میباشد.

عمده ترین درمانهای استاندارد دارویی جهت رهایی و ترک مواد مخدر در مراکز درمان سوء مصرف مواد شامل متادون و بوپرنورفین بصورت سم زدایی و درمان نگهدارنده میباشد که به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند.  لازم به ذکر است این شیوه های درمان دارویی علاوه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مورد تأیید بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا میباشد. روشهای سنتی تر نیز مانند استفاده از کلونیدین و نالترکسون، ... هنوز در بسیاری از بیماران مورد وثوق میباشد.

























استروئیدهای آنابولیک
anabolic steroids    کتامین
ketamine  
             
  اکستازی ekstasy   کدئین
codeine  
             
  اکسی کانتین oxycodone    کراک crack  
             
  ال اس دی LSD   کلرال هیدرات chloral hydrate  
             
  الکل alchohol   کوکائین cocaine  
             
  باربیتورات ها barbiturates   GHB GHB  
             
  بنزودیازپین ها benzodiazepines   گلوتتماید gluthetimide  
             
  بوپرنورفین buprenorphine   ماری جوانا marijuana  
             
 
             
 
 
  ترامادول tramadol   متادون methadone  
             
  تریاک opium   LAAM LAAM  
             
  حشیش canabis   متآمفتامین mthamphetamine  
             
  قات khat   متاکولون methacolone  
             
  داروهای آنورکتیک anorectic drugs   مت کاتینون methcatinone  
             
  داروهای روانگردان psychoaffective drugs   متیل فنیدات (ریتالین) methyl phenidate  
             
  دکستروپروپوکسی فن dextropropoxyphene   مرفین morphine  
             
  دیفنوکسیلات diphenoxylate   هروئین heroin  







  روغن حشیش hash oil   هیدروکدون hydrocodone   
             
 
             
 





تاریخ : شنبه 92/9/9 | 9:18 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.