سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چگونه از یک حمله قلبی جان سالم به در ببریم؟
دردهایی که معمولا یکی دو ثانیه طول کشیده و قلب یک لحظه تیر می کشد و بلافاصله تمام می شود، معمولا حمله قلبی نیستند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، درد ناشی از حمله قلبی معمولا چند دقیقه طول می کشد و این حمله معمولا با احساس سنگینی در قفسه سینه، درد و فشار در این ناحیه و گه گاه با احساس سوزش در قفسه سینه همراه است.

 

براساس این گزارش علایمی همچون تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه و عرق سرد نیز تشخیص حمله قلبی را در ذهن پزشک تایید می کنند.

 

حمله قلبی معمولا به دنبال یک فعالیت سنگین یا یک استرس شدید اتفاق می افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقیقه استراحت و استفاده از قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین از بین می رود.

 

ریشه حمله قلبی رسوبات چربی یا لخته های خونی است که جلوی خون رسانی به قلب را می گیرند و اجازه نمی دهند غذا و اکسیژن کافی به عضله قلب برسد و این موارد در نهایت منجر به بروز درد قلبی می شود.

 

 

چگونه از یک حمله قلبی جان سالم به در ببریم؟

 

بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می کند، تنها حدود ?? ثانیه قبل از دست دادن هوشیاریش، وقت دارد.

 

این افراد می توانند با سرفه های مکرر و شدید به خود کمک کنند، ولی چگونه؟ پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشیده و سرفه عمیق و کش دار انجام دهند به نحوی که خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند.

 

توالی یک نفس و یک سرفه باید حدودا هر دو ثانیه یکبار بدون توقف تکرار شود، تا کمک برسد و یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی باز گردد.

 

نفس های عمیق، اکسیژن را به داخل شش ها می کشد و حرکت های سرفه، موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می شود.

 

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، این فشار فشرده کننده روی قلب، موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می شود. بدین طریق، قربانیان حملات قلبی می توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.






تاریخ : چهارشنبه 90/4/29 | 9:34 صبح | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

 

اگر هنگام ابتلا به میگرن سایر علائم خطرناکی که در زیر به آنها اشاره خواهد شد در شما مشاهد شود ممکن است مشورت با پزشک نتایج بهتری را برای شما به ارمغان آورد، علائم خطرناک به شرح زیر است:

  • سردرد میگرنی که در طول زمان به شدت آن افزوده شود.
  • شروع سردرد میگرن پس از 40 سالگی
  • سردرد شدیدی که ناگهان شروع می‌‌شود ( در عرض مدت کمی به اوج خود می‌‌رسد) و به سردردها صاعقه مانند معرف هستند.
  • سردرد میگرنی که با ورزش، سرفه، عطسه و آمیزش جنسی بدتر می‌‌شود.
  • سردردی که با علائم غیر معمول مثل از دست دادن بینائی، اختلال در صحبت کردن و یا راه رفتن همراه باشد.
  • سردرد میگرنی که پس از صدمه و ضربه به سر شروع شده باشد.
  • سردرد میگرنی که همیشه در یک طرف سر اتفاق می‌‌افتد.

 

  • سردرد میگرنی در کسی که سابقه خانوادگی اختلالات عروقی و گشاد شدگی عروق مغزی دارد.

 

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

  • استرس‌
  • سابقه‌ خانوادگی‌ میگرن‌
  • سیگار کشیدن‌
  • نوشیدن‌ الکل‌
  • مصرف‌ بسیاری‌ از داروها
  • کمبود خواب ‌، یا در بعضی‌ از افراد خوابیدن‌ زیاد
  • گرسنگی

 

روند بیماری و آینده فرد مبتلا به میگرن

         بیشتر بیماران مبتلا به سردرد میگرن می توانند حملات گاهگاهی سردرد را تحمل کرده و به زندگی عادی خود ادامه دهند و همچنین اکثر بیماران به مرور راههای مقابله با سردرد و کاهش رنج ناشی از آنرا یاد می گیرند . بعلاوه در اکثر موارد از شدت سردرد میگرن پس از دهه ششم زندگی کاسته می شود.

         مطالعات جدید حاکی از آن است که در MRI افراد مبتلا به میگرن تغییرات جزئی و خفیفی دیده می شود ولی در هر صورت هیچگونه شواهد از اینکه سردرد میگرن باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماریهائی مثل سکته مغزی، بیماری فراموشی و یا سایر بیماریهای مهم و جدی مغزی شود، در دسترس نمی باشد.

میگرن و تغذیه:

موادی همچون پیاز، کاکائو و مرکبات به ترتیب بیشترین اثر تشدید کنندگی سردردهای میگرنی را دارند.

متخصصان معتقدند مواد غذایی تحریک کننده درافراد مستعد به میگرن می تواند احتمال بروز سردردهای میگرنی را افزایش دهد.دکتر " منوچهر امیری " متخصص تغذیه با بیان این مطلب به ایسنا، گفت:غذاهای حاوی ترکیبات آمین همچون پنیر مانده، کلم، مخمرها، انواع آجیل و ماهی شور با ایجاد التهاب عروق مغزی باعث ایجاد سردرد در افراد مستعد می شود. وی با اشاره به اینکه سوسیس و کالباس به دلیل مواد افزودنی ( نیترات ) نیز از جمله مواد غذایی تحریک کننده است، افزود: این محصولات و همچنین مواد غذایی کنسرو شده ضمن داشتن مواد نگهدارنده مضر حاوی ترکیبات آمینی از نوع گلوتامات هستند؛ بنابراین توصیه می شود افراد به ویژه کسانی که مستعد سردردهای میگرنی هستند در مصرف این نوع مواد غذایی دقت کنند.

دکتر امیری استفاده از مواد غذایی تثبیت کننده قند خون را در کاهش سردردهای میگرنی موثر دانست و تصریح کرد: مصرف میوه هایی همچون سیب، گلابی، مواد غذایی سبوسدار و حاوی فیبر مانند گندم و جو سبوسدار و مواد غذایی حاوی ویتامین B2 ( جگر و ... ) می تواند دفعات سردردهای میگرنی را به میزان دو سوم کم کند
 
 
درمان:

مدیر واحد علمی شرکت داروسازی پورسینا از تولید جدیدترین داروی ضد میگرن در کشور با مجوز وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی توسط این شرکت خبر داد.دکتر "عباس منتظر" عضو هیات مدیره این شرکت افزود : تولید قرص "سوماتریپتان پی اس -?،(Sumatriptan Ps-??) " ???جدیدترین داروی ضد میگرن است که تولید آن به تازگی توسط این شرکت آغاز شده است.
دکتر منتظر تصریح کرد : این دارو برای بیمارانی که به مسکن‌هایی از قبیل استامینوفن ،آسپرین و ایبوپروفن پاسخ مناسب نمی‌دهند ،مورد استفاده قرار گرفته و در کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرنی بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه این دارو در حال حاضر جز پرفروش‌ترین داروهای جهان است تصریح کرد : واحد تحقیقات شرکت داروسازی پورسینا ،پس از انجام آزمایش‌های مقایسه‌ای داروی تولید شده با معتبرترین نمونه خارجی، آن را به بازار داروی کشور عرضه کرده است.وی گفت : در صورت آنکه در طول یکسال ،تنها دو میلیون عدد از قرص مذکور مصرف شود ،رقمی معادل سه میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.
 
دکتر منتظر با پیش بینی اینکه تعداد مصرف این دارو در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت ،اضافه کرد : افراد مبتلا به میگرن طبق تجویز پزشک معالج خود می‌توانند ،از این دارو استفاده کنند.وی اظهار داشت:بیماری میگرن در زنان چندین برابر مردان بوده و به یکی از معضلات خانواده‌ها تبدیل شده است.مدیر واحد علمی شرکت داروسازی پورسینا در پایان ابراز امیدواری کرد، با عرضه این داروی جدید ،مشکل بیماران مبتلا به میگرن حل شود.






تاریخ : دوشنبه 90/4/27 | 10:11 صبح | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

 


نشانه های سکته (لخته خون - سکته )


لخته خون-سکته  

 چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد: زبان

 هیچ گاه این سه حرف را فراموش نکنید: ل ح د

 نشانه های سکته:

جین در جشن کباب پزی سکندری خورد و به زمین افتاد. اما به دوستانش که پیشنهاد کردند به اورژانس زنگ بزنند گفت حالش خوب است و فقط به خاطر اینکه به کفشهای جدیدش عادت ندارد پایش به سنگفرش گیر کرده.آنها به او کمک کردند تا بلند شده و یک بشقاب غذای دیگر برای خود بکشد.

جین با اینکه کمی هول شده بود ولی تا آخر آن بعدازظهر خود را سرگرم کرد.

همان شب همسر جین تماس گرفت و به همه اطلاع داد که جین را به بیمارستان منتقل کرده اند و وی ساعت 6 بعد ازظهر فوت کرده است. او در جشن دچار حمله شده بودو اگر اطرافیانش نشانه های حمله را تشخیص داده بودند شاید جین اکنون با ما بود.

گاهی حمله منجر به فوت افراد نمی شود اما  آنها در شرایطی بدتر از مرگ مجبور به ادامه زندگی می شوند.

خواندن این متن تنها یک دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت...

یک متخصص اعصاب اعلام کرده است که اگر شخصی را که دچار حمله شده در 3 ساعت به بیمارستان منتقل کنند می توان عوارض ناشی از حمله  را به طور کامل از بین برد. بله به طور کامل!! وی می گوید روش شناسایی حمله  و رساندن بیمار به درمانهای پزشکی در کمتر از 3 ساعت به شناسایی علایم آن بستگی دارد:

شناسایی علایم سکته:

در برخی موارد شناسایی علایم سکته کار بسیار سختی است.

 متاسفانه نا آگاهی افراد می تواند منجر به فاجعه  ای جبران ناپذیر شود. سکته می تواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.

پزشکان اعلام کرده اند که اطرافیان  قربانی می توانند تنها با پرسیدن سه سوال ساده متوجه علایم سکته شوند

ل: از شخص بخواهید تا لبخند بزند.

ح: از شخص بخواهید که حرف بزند یا یک جمله ساده را به درستی ادا کند.( مثلا: امروز هوا آفتابی است)

د: از وی بخواهید هر دو دستش را بلند کند.

اگر فرد در انجام هر کدام از موارد زیر مشکل داشت ، در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و علایم را برای امدادگران توضیح دهید.


و اما نشانه دیگری از سکته: از وی بخواهید زبان خود را بیرون بیاورد.

اگر زبان وی به راست یا چپ متمایل شده بود، بدانید که شخص دچار حمله شده است.

یک متخصص قلب می گوید اگر هر کس این متن را دریافت می کند آن را به 10 نفر دیگر بفرستد می توان امیدوار بود که حداقل جان یک انسان نجات یابد.

ما سهم خود را انجام دادیم. شما چطور؟






تاریخ : دوشنبه 90/4/27 | 10:5 صبح | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

دیالیز چیست؟


دیالیز چیست؟ کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند. دیالیز با انجام عملکردهای کلیه های از کار افتاده، به بدن کمک می کند. کلیه ها نقش های مختلفی در بدن دارند. یکی از وظائف مهم و اصلی کلیه ها، تنظیم توازن آب بدن است. آنها اینکار را با تنظیم مقدار ادرار که به طور روزانه از بدن خارج می شود، انجام می دهند. در روزهای گرم، بدن بیشتر عرق می کند. درنتیجه، آب کمتری باید از کلیه ها دفع شود. در روزهای سرد نیز که بدن کمتر عرق می کند، برای حفظ توازن مناسب در بدن، خروج ادرار باید بیشتر باشد. این وظیفه کلیه هاست که کار تنظیم مایعات بدن را توسط خروج ادرار انجام دهند. یکی دیگر از وظائف اصلی کلیه ها خارج کردن مواد زائدی است که بدن در طول روز تولید می کند. در عملکردهای مختلف بدن، سلول ها انرژی مصرف می کنند. عملکرد سلول ها مواد زائدی تولید می کند که باید از بدن بیرون روند. وقتی این مواد زائد به اندازه کافی از بدن دفع نشوند، در بدن جمع می شوند. بالا رفتن میزان این مواد زائد در بدن، آزوتمیا نام دارد که با آزمایش خون سنجیده می شود. وقتی مواد زائد در بدن جمع می شوند، حال بدی در بدن ایجاد می شود که اورمی یا اوره خونی نامیده میشود. انواع دیالیز دیالیز دو نوع اصلی دارد: "همو دیالیز" و "دیالیز پریتونیل". در همودیالیز برای خارج کردن مواد زائد و آب اضافی از بدن از یک نوع فیلتر خاص استفاده می کنند. در دیالیز پریتونیل از مایعی که با یک لوله پلاستیکی در حفره شکم بیمار قرار داده می شود، مواد زائد و آب اضافی از بدن خارج می شود. در همودیالیز، خون بدن بیمار از یک فیلتر در دستگاه دیالیز که غشای دیالیز نامیده می شود عبور می کند. در این عملیات، یک لوله پلاستیکی خاص بین یک سرخرگ و سیاهرگ در دست یا پا قرار داده می شود. گاهی اوقات، یک ارتباط مستقیم بین سرخرگ و سیاهرگ در دست برقرار می شود. این عملیات Cimino Fistula نامیده می شود. سوزن ها بین این پیوند قرار داده شده و خون زا طریق دستگاه فیلتر به داخل دستگاه دیالیز و دوباره به داخل بدن بیمار رانده می شود. در دستگاه دیالیز، محلولی در آن طرف فیلتر مواد زائد را از بدن بیمار دریافت می کند. در دیالیز پریتونیل از بافت های داخل شکم خود بیمار بعنوان فیلتر استفاده می شود. روده ها داخل حفره شکم، در فضای بین دیواره شکم و مهره های پشت قرار دارند. یک لوله پلاستیکی که بول دیالیز نامیده می شود، از طریق دیواره شکم، داخل حفره شکم قرار داده می شود. سپس یک مایع خاص را وارد حفره شکم کرده که روده ها را شستشو می دهد. دیواره روده بعنوان یک فیلتر بین این مایع و جریان خون عمل می کنند. با استفاده از انواع مختلف محلول ها، مواد زائد و آب اضافی را می توان با این عملیات از بدن بیمار خارج کرد.






تاریخ : دوشنبه 90/4/27 | 10:0 صبح | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

معاینه و تشخیص درد معده

شکایت اصلی: سوزش سردل با خوردن غذا تخفیف می یابد.  

شرح حال و معاینه بالینی: یک مرد 52 ساله با سابقه درد اپیگاستر به مدت 2 ماه به بخش اورژانسی می آید. درد اپیگاستر او را از خواب بیدار می کند. خوردن غذا و مصرف شربت آنتی اسید درد را کاهش می دهد. او کاهش وزن قابل ملاحظه ای نداشته است و از تهوع یا استفراغ شکایت ندارد. سابقه بیماری پانکراس یا زخم گوارش (ulcer) منفی است ولی گاهی به خاطر درد کمرش قرص آسپیرین می خورده است.

او در ظاهر مردی سالم به نظر می رسد ولی کمی استرس دارد. نشانه های حیاتی او ثابت هستند. در معاینه قلب و ریه ها همه چیز طبیعی اند. شکم نرم و غیرحساس بوده و هیچ توده قابل لمس مشاهده نمی شود. در معاینات رکتال توده قابل لمس مشاهده نشده و تست گایاک (guiac) منفی است.

تشخیص افتراقی:

- زخم دئودنوم     - زخم معده         - گاستریت          - ازوفاژیت           - سرطان معده           - سنگ کیسه صفرا

طرح تشخیص اولیه

-   CBC …………………………… طبیعی است.

-   تست کبدی ………………...……… طبیعی است.

-   سونوگرافی کیسه صفرا..….....…......…... طبیعی است.

-   آمیلاز- لیپاز ……………………… طبیعی است.

ارزیابی= این بیمار با درد اپیگاستر که توسط آنتی اسید تخفیف می یابد مراجعه کرده است. این علامت نشانگر بیماری پپتیک اولسر و به طور اختصاصی نشانگر زخم دئؤدنوم است. در این اختلال درد به صورت تب درد سوزش و جونده (gnawing) تعری می شود که در اوایل صبح و 2 تا 3 ساعت پس از خوردن غذا تشدید می شود. از سوی دیگر درد ناشی از زخم معده (Gastric Ulcer) با خوردن غذا تشدید می شود.

عوارض بیماری پپتیک اولسر شامل خونریزی، سوراخ شدگی وانسداد دهانه خروجی معده است که ممکن است به صورت یک استفراغ ناگهانی فوراً پس از خوردن غذا مشاهده شود.

سنگ کیسه صفرا= با درد پس از خوردن غذا همراه است و باید با سونوگرافی کیسه صفرا آن را رد نمود.

در ارزیابی تشخیص اولیه= باید شواهد مبنی بر از دست رفتن مزمن خون را رد نمائیم. یک بیمار جوان دارای علایم کلاسیک بیماری پپتیک اولسر را می توان به طور کامل با داروهای H2 بلوکر و یا مهار کننده های پمپ پروتئین درمان نمود. اگر علایم باقی بمانند باید ارزیابی انجام شود. اگر زخم عود نماید، باید یک بیماری زمینه ای مثل سندرم زالینجر السیون را مورد بررسی قرار داد.

خطر بروز زخم های بدخیم در بیماران بالاتر از 50 سال بیشتر است و این موضوع را باید در مشاهدات اولیه آندوسکوپی مورد توجه قرار داد.

طرح تشخیص بیشتر:

1-    آندوسکوپی بخش فوقانی

نتیجه: معده متسع نیست، یک زخم 1 سانتی متری در بخش اول دئو دنوم وجود دارد که خونریزی ندارد و انسداد خروجی معده وجود ندارد.

2-    تست (Campylobacter- like organism Urease)

نتیجه: مثبت

3-    تست آنتی بادی هلیکو باکتر پیلوری در سرم

نتیجه: مثبت

طرح درمان:

درمان عفونت اچ- پیلوری: داروی خوراکی مهار کننده پمپ پروتونی (omeprazole) همراه با:

·        Amoxicillin/ clarithromycin

یا

·        Metronidazole/ clarithromycin

روشهای دیگردرمانی عفونت اچ پیلوری:

·        Tetracycline/ metronidazole/ Bismuth Salicylate

یا

·        Tetracycline/ clarithromycin/ Bismuth sub salicylato

بحث= این بیمار دارای یک زخم دئو دنوم به علت عفونت اچ- پیلوری است.

قدم اولیه اداره بیماری پپتیک اولسر:

·        گروه یک: درمان ضد ترشح اسید معده با آنتاگونیستهای گیرنده H2:

Cimetidine, Ranitidine, Nizatidine, Famotidine.

·        گروه دو: مهار کننده پمپ پروتونی

Omeprazole, lanzoprazole

است. هیچ فرقی مابین تاثیرهر کدام از داروهای گروه 1 یا 2 وجود ندارد.

ولی گروه دوم به خاطر تأثیر ماندگار ضد ترشح اسید معده سبب بهبودی سریع تر خواهند شد.

داروی سوکرالفات(sucralfate)  سبب پوشاندن زخم شده و یک لایه محافظ روی زخم تشکیل می دهد و مخاط معده را نیز محافظت می کند.

آنتی اسیدها حاوی آلومینیوم و منیزیم هیدروکساید بوده با خنثی سازی اسید معدی و محافظت از مخاط معده اثر می گذارد. دوزبالای آنتی اسیدها دارای میزان بهبودی قابل مقایسه با H2 بلوکرها هستند.

حدود 80% زخم های معده و 90% زخم های دودنوم با عفونت اچ- پیلوری همراهند. درمان عفونت اچ پیلوری سبب کاهش قابل توجه ای در عود بیماری اولسری (75% تا 90% کاهش در عود پپتیک اولسر) خواهد شد. اگر عفونت اچ پیلوری توسط آنتی بیوتیکهای فوق درمان نشود، در بیمارانی که تنها توسط H2  بلوکرها تحت درمان قرار گرفته باشند و احتمال عود بیماری پپتیک اولسر بین 50% تا 60% است. متأسفانه هنوزرژیم استانداردی برای درمان عفونت اچ پیلوری به عنوان یک روش استاندارد انحصاری مطرح نشده است. یک درمان ترکیبی حاوی مهار کننده های پمپ پروتونی همراه با دو تا از چهار آنتی بیوتیک زیر به عنوان مرسوم ترین روش درمانی پپتیک اولسر است.

(clarithromgcin, Amoxicillin, Tetracycline, Metronidazole)

سایر روش های درمانی شامل بیسموت سالیسیلات همراه با دو آنتی بیوتیک فوق است.

تست اوره آز ، تست (breath test) و تست آنتی بادی اچ پیلوری در سرم دارای 99% (specificity) و 96% (sensitivity) هستند. زمانی که زخم های دئودنال در بیماران جوان با علایم تیپیک ایجاد می شوند؛ به آندوسکوپی بخش فوقانی جهت تثبیت تشخیص بیماری نیاز نداریم.

·   اگر بیماران به نسبت به H2 بلوکرها پاسخ دهنده داروی امپرازول و سایر مهارکننده های پمپ پروتونی به عنوان قدم دوم درمانی مطرح می شوند.

·   مهار کننده های پمپ پروتونی به عنوان داروی انتخابی (choice) در درمان زخم های مرتبط با سندرم زولینجر- الیسون می باشند.

·   تنظیم سبک زندگی (مثل ترک سیگار، الکل و پرهیز از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) در تسریع بهبودی و جلوگیری از عود بیماری مؤثرند.

·        رژیم غذایی (Bland) فاقد فلفل و ادیه جات کمکی دربهبود بیماری نمی کنند.

·   ازروش جراحی برای درمان عوارض شدید از قبیل خونریزی، سوراخ شدگی و یا انسدادها استفاده می شود. اگر چه زخم های دودنوم با بدخیمی همراه نمی باشد ولی موارد مقاوم اغلب به درمان جراحی نیاز دارند.

مرور کیس

زخم دودنوم:

  • درد چند ساعت پس از خوردن غذا ایجاد می شود.
  • درد با خوردن غذا و آنتی اسید برطرف می شود.
  • با استفراغ و یا کاهش وزن همراه نیست.

زخم معده:

  • درد حدوداً 30 دقیقه پس از خوردن غذا شروع می شود.
  • درد با خوردن غذا شدیدتر می شود. آنتی اسید در کاهش درد تأثیری ندارد.
  • معمولا با استفراغ و کاهش وزن همراه است.

رفلکس معدی- مروی:

  • ناراحتی درشکم و قفسه سینه پس از خوردن غذای حجیم، خصوصاً شبها.
  • آنتی اسیدها سبب برطرف نمودن درد می شود.
  • بالا آوردن سر بیمار، پرهیز از خوردن غذاها در اواخر شب، پرهیز از الکل، سیگار، غذاهای چرب و ترش مؤثر هستند.
  • بدون استفراغ و یا کاهش وزن

سرطان معده

  • درد به صورت مداوم و پس از خوردن غذا
  • درد با خوردن غذا بیشتر می شود، آنتی اسید درد را کاهش نمی دهد.
  • با استفراغ و کاهش وزن شدید همراه است.
  • لنفادنوپاتی در ناحیه سوپر اکلاویکولار.

 






تاریخ : دوشنبه 90/4/27 | 9:58 صبح | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.