سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داروهای سرماخوردگی

? ضداحتقان ها (دکوژنستانت ها):
فرآورده های موضعی ضداحتقان مثل قطره های فنیل افرین بینی، نفازولین و امثال آنها برای اطفال ممنوع است و در چنین شرایطی بهترین توصیه استفاده از قطره بینی سدیم کلرید است در مورد بزرگسالان هم استفاده از سرم شستشو روشی مفید و بی ضرر است.
این فرآورده های موضعی را نباید بیش از 3 روز پی درپی مصرف کرد چرا که بیمار دچار یک احتقان برگشتی شدیدتر می شود. ضداحتقان های خوراکی چند ساعت قبل از خواب مصرف می شوند مثل قرض و شربت پزودوافدرین.
? خلط آورها (اکسپکتورانت ها):
سرفه به دو صورت می تواند تظاهر یابد:
1. سرفه های همراه خلط
2. سرفه های خشک
برای سرفه های خلط دار داروهائی مثل شربت گایافنزین، شربت و قرص برم هگزین و شربت های گیاهی توصیه می شوند و معمولاً هر 6 ساعت یک بار مصرف می شوند.
برای سرفه های خشک می توان از قرص یا شربت یا قطره خوراکی دکسترومتورفان و یا شربت دیفن هیدرامین، به صورت هر 6 یا 8 ساعت یک بار استفاده کرد.
یک نکته اقتصادی در مصرف این داروها توجه به اشکال داروئی مختلف یک دارو و قیمت آنها است. به عنوان مثال شرکت دکسترومتورفان در حال حاضر، 200 تومان و شربت دکسترومتورفان پی 300 تومان است در حالی که 10 عدد قرص دکسترومتورفان که همان اثربخشی شربت را دارد 75 تومان است!
شما می توانید درباره انواع اشکال داروئی و قیمت هرکدام و نیز معادل سازی دوزهای مصرفی از دکتر داروساز کمک بگیرید. ? فرآورده های مرکب یا چندمنظوره:
در صورتی علائم سرماخوردگی و رینیت حساسیتی توأم بروز کنند به جای استفاده از چند تا داروی ساده، می توان یکی از این فرآورده های مرکب را جایگزین کرد. مانند: قرص آکساریا ACA (شامل استامینوفن، کافئین و آسپرین) قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا Adult cold (شامل استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرآمین، مالئات (یک آنتی هیستامین است) قرص آنتی هیستامین دکوژنستانت، قرص سرماخوردگی اطفال (جویدنی) شربت سرماخوردگی اطفال، شرکت دکسترومتورفان پی، شربت دیفن هیدرامین کمپاند، شرکت اکسپکتورانت.
با توجه به اینکه قرص های سرماخوردگی بزرگسالان و تداوم تا یک هفته یا همراه شدن با علام تب بالا مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمائید. در مورد قرص های سرماخوردگی اطفال، اگر علائم بیماری بیش از 3 روز تداوم یافت یا با تب بالا همراه شد به پزشک مراجعه کنید.
شربت سرماخوردگی اطفال را بیش از 5 روز نباید استفاده کرد.
? فرآورده های کمکی در رفع علائم سرماخوردگی
این فرآورده ها شامل: بخور اوکالیپتوس، قطره بینی و محلول شستشوی سدیم کلرید، پماد موضعی Rub Thermo، قرص های مکیدنی Strepsile (ضدعفونی کننده و برطرف کننده سوزش گلو) یا قرص های مکیدنی آلتادین (ایرانی) و غیره هستند





تاریخ : پنج شنبه 91/7/20 | 9:48 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.