سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
 

ضر به سطح سر ، جمجمه و مغز می باشد. شایع ترین علت مرگ و میر در تصادفات ضربات سر است. بهترین روش برای مقابله با ضربات مغز ، پیشگیری از آن است.

تروما یا ضربه سر،خطرناکترین وضعیت اورژانسی

 

 

 

تحقیقات نشان می دهد که تمام آسیب های مغزی به صورت آنی پس از وارد شدن ضربه ایجاد نمی شود. آسیب مغزی در اثر صدمات به دو صورت ظاهر می شود. آسیب اولیه و آسیب ثانویه می باشد. آسیب سر اولیه همان صدمه اولیه ای است که در اثر صدمه به مغز وارد می شود مثل کوفتگی مغز ، له شدگی ، پارگی عروق خونی. و آسیب ثانویه در طول چند ساعت تا چند روز پس از آسیب اولیه ایجاد می شود و علت آن تورم مغز و خونریزی است.

 

بر خلاف صدمات سایر نقاط بدن که پوست با ایجاد تورم متسع می شود.

 

جمجمه آسیب دیده هرگز نمی تواند تورم اجزای مغز را با ایجاد انبساط جبران کند. بنابراین هرگونه خونریزی و یا تورم در داخل جمجمه ، حجم محتویات موجود در این محفظه غیر قابل ارتجاع را افزایش داده و منجر به بالا رفتن فشار در داخل مغز می شود. در صورتی که این فشار سبب کاهش خونرسانی ، کاهش اکسیژن و تجمع مواد زاید در مغز می شود.

 

صدمه به سطح پوست سر:

 

به عنوان یک ضربه جزئی طبقه بندی می گردد . از آنجا که عروق خونی بیشتری در سطح سر وجود دارد ، در هنگام صدمه خونریزی زیادی میکند و ممکن است خراشیدگی وکوفتگی ، لهیدگی یا خونریزی زیر لایه های بافت سر شود. هماتوم های زیر پوستی خود بخود جذب می شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند .

 

شکستگی جمجمه :  

 

 شکستن تداوم جمجمه در اثر صدمه قوی می باشد و ممکن است با آسیب مغزی همراه باشد یا نباشد که انواع خطی ، خرد شده ، فرو رفته یا قاعده ای تقسیم می شود.

 

در شکستگی قاعده جمجمه تمایل به ایجاد اشکال در سینوس های اطراف بینی استخوان پیشانی یا گوش میانی در استخوان گیجگاهی دارند بنابراین در این شکستگی ها مکرراً خونریزی از بینی ، حلق یا گوشها دیده می شود و ممکن است خون به زیر ملتحمه چشم نیز راه پیدا کند و یک کبودی مشاهده می شود.

 

تکان مغزی : 

 

تکان مغزی پس از ضربه سر ، از دست دادن موقتی عملکرد نورولوژیک همراه با آسیب ساختمانی غیر آشکار مغزی می باشد. معمولاً کاهش هوشیاری از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

 

تکان مغزی ممکن است جزئی بوده و فقط سبب گیجی یا نقاط کور در چشم ( دیدن اشکال تاره مانند ) شود یا اینکه شدید باشد و برای مدتی موجب از دست دادن هوشیاری به طور کامل گردد. اگر بافت مغز در لب پیشانی صدمه دیده باشد. بیمار ممکن است رفتار تحریکی نامانوس از خود بروز دهد . در حال که گرفتاری لب گیجگاهی می توانند سبب فراموشی یا اختلال جهت یابی شود. علایم : اشکال در هوشیاری ، اشکال در تکلم ، گیجی ، سردرد شدید ،استفراغ ، ضعف یک طرفه بدن،کوفتگی مغز:

 

نوعی آسیب شدیدتر است که در آن تکان خوردن مغز احتمالاً با خونریزی سطحی همراه است. بیمار برای مدت قابل توجهی بیهوش می شود. علایم و نشانه های بالینی به اندازه کوفتگی و میزان ادم مغزی همراه با آن بستگی دارد . نبض ضعیف ، تنفس سطحی و پوست سرد و رنگ پریده . بیمار ممکن است بدون حرکت بخوابد ، دفع غیر اراری در روده و مثانه اتفاق می افتد که از علایم کوفتگی مغز هستند. بیمار با تلاش زیاد بیدار می شود اما بلا فاصله می خوابد و وارد بیهوشی می شود.

 

عموماً بیماران با آسیب منتشر که علایمی نظیر عملکرد حرکتی غیر عادی ، حرکات غیر طبیعی چشم و افزایش فشار مغز دارند پیش آگاهی ضعیف داشته و دچار آسیب مغزی ، ناتوانی یا مرگ می شوند.






تاریخ : شنبه 90/4/25 | 1:5 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
توضیح‌ کلی‌
ایست‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از فقدان‌ کامل‌ پمپ‌ کردن‌ خون‌ توسط‌ قلب‌. تأخیر در درمان‌ این‌ حالت‌ حتی‌ برای‌ 5-3 دقیقه‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز شود. بروز این‌ حالت‌ تا سن‌ 45 سالگی‌ در مردان‌ بیش‌ از زنان‌ است‌، اما پس‌ از آن‌ برابر است‌.
    علایم‌ شایع‌
منگی‌ کوتاه‌مدت‌، و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌ و از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌
نبض‌ لمس‌ نمی‌شود. تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود.
پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمک‌ها نیز گشاد می‌شوند.
تشنج‌
گاهی‌ از دست‌ رفتن‌ کنترل‌ ادرار و مدفوع‌. غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض‌ وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.
    علل‌
نامنظمی‌های‌ ضربان‌ قلب‌
حمله‌ قلبی‌ (انفارکتوس‌، بیماری‌ تصلب‌ شرایین‌ قلب‌)
فقدان‌ گردش‌ خون‌ و شوک‌ عمیق‌ ناشی‌ از خونریزی‌ یا عفونت‌ شدید
فقدان‌ اکسیژن‌ ناشی‌ از غرق‌شدگی‌، خفگی‌، یا بیهوشی‌
تغییرات‌ عمده‌ در ترکیب‌ الکترولیتی‌ خون‌، مثلاً به‌ هم‌ خوردن‌ تعادل‌ پتاسیم‌ یا مایعات‌
   عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
استرس‌
دیابت‌ شیرین‌
مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌: ـ دیژیتال‌. حتی‌ افزایش‌ خفیف‌ غلظت‌ این‌ داروی‌ قوی‌ در خون‌ می‌تواند ریتم‌ قلب‌ را دچار اختلال‌ کند. ـ ادرارآورها (دیورتیک‌ها). این‌ داروها می‌تواند باعث‌ کاهش‌ پتاسیم‌ خون‌ شوند. ـ آدرنالین‌ یا هر دارویی‌ که‌ فشار خون‌ را در یک‌ بیمار قلبی‌ افزایش‌ دهد، از جمله‌ داروهایی‌ که‌ جهت‌ سرماخوردگی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند، و قرص‌ها و اسپری‌ها جهت‌ رفع‌گرفتگی‌ بینی‌ (ضداحتقان‌ها)
مصرف‌ مواد مخدر، به‌خصوص‌ کوکایین‌ و مواد مخدر تزریقی‌
    پیشگیری‌
در صورت‌ بروز هر یک‌ از مشکلاتی‌ که‌ در قسمت‌ علل‌ ذکر شد، باید فوراً درمان‌ لازم‌ انجام‌ شود.
اگر مبتلا به‌ بیماری‌ قلبی‌ هستید، تا حد امکان‌، اطلاعات‌ خود را در مورد تمام‌ داروهایی‌ که‌ دریافت‌ می‌دارید، از جمله‌ داروهای‌ بدون‌ نسخه‌، افزایش‌ دهید.
ترتیبی‌ فراهم‌ آورید که‌ اعضای‌ خانواده‌ و دوستان‌ نزدیکتان‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ (CPR) را فرا بگیرند.
    عواقب‌ مورد انتظار
کسانی‌ که‌ در نزدیکی‌ فرد باشند و آموزش‌ لازم‌ در زمینه‌ تشخیص‌ ایست‌ قلبی‌ و انجام‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ را دیده‌ باشند، اغلب‌ می‌توانند ضربان‌ قلب‌ را باز گردانند. اما نتیجه‌ نهایی‌ به‌ علت‌ زمینه‌ساز ایست‌ قلبی‌ بستگی‌ دارد. به‌ محض‌ بازگشت‌ ضربان‌ قلب‌، فرد را باید به‌ نزدیکترین‌ مرکز اورژانس‌ انتقال‌ داد. امکان‌ دارد ایست‌ قلبی‌ مجدداً باز گردد.
    عوارض‌ احتمالی‌
مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز در صورتی‌ که‌ نتوان‌ پمپاژ قلب‌ را در عرض‌ 5-3 دقیقه‌ به‌ راه‌ انداخت‌.
اشتباه‌ گرفتن‌ غش‌ کردن‌ یا سایر علل‌ از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ با ایست‌ قلبی‌. پیش‌ از آغاز احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌، نبض‌ بیمار را در گردن‌ بررسی‌ کنید.
    درمان‌
 
    اصول‌ کلی‌
به‌ همراه‌ اعضای‌ خانواده‌تان‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ (CPR) را فرابگیرید. برای‌ اطلاعات‌ بیشتر با نزدیکترین‌ مرکز بهداشتی‌ یا بیمارستان‌ تماس‌ حاصل‌ کنید. با فراگیری‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ ممکن‌ است‌ بتوانید جان‌ یک‌ نفر را در آینده‌ نجات‌ دهید.
اگر مشکل‌ قلبی‌ دارید، یا در خطر بروز مشکل‌ قلبی‌ هستید، یک‌ گردن‌آویز یا دست‌بند مخصوص‌ همراه‌ داشته‌ باشید تا در مواقع‌ اورژانس‌ بتوان‌ به‌ سرعت‌ به‌ مشکل‌ شما پی‌ برد.
   داروها
پس‌ از اینکه‌ با احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ ضربان‌ قلب‌ برگشت‌، از اکسیژن‌ اگر در دسترس‌ است‌ استفاده‌ کنید (اکسیژن‌ اورژانس‌ ممکن‌ است‌ در مغازه‌ جوشکاران‌ موجود باشد).
دارو برای‌ درمان‌ علت‌ زمینه‌ساز ایست‌ قلبی‌، پس‌ از اینکه‌ فاز بحرانی‌ سپری‌ شد.
    فعالیت‌
پس‌ از بهبودی‌، فعالیت‌ها باید تدریجاً از سر گرفته‌ شوند. فعالیت‌ جنسی‌ و رانندگی‌ پس‌ از موافقت‌ پزشک‌ می‌توانند آغاز شوند.
   رژیم‌ غذایی‌
به‌ فردی‌ که‌ علایم‌ ایست‌ قلبی‌ دارد، مایعات‌ یا غذا ندهید. بیمار ممکن‌ است‌ خفه‌ شود.
    در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر فرد بیهوش‌ است‌ و نفس‌ نمی‌کشد: ـ شماره‌ اورژانس‌ را برای‌ کمک‌ یا آمبولانس‌ بگیرید. اگر قربانی‌ کودک‌ است‌، یک‌ دقیقه‌ عملیات‌ احیا را انجام‌ دهید، سپس‌ اورژانس‌ را بگیرید.
- برای‌ کمک‌ فریاد بزنید. قربانی‌ را ترک‌ نکنید.
- فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را آغاز کنید.
- اگر قلب‌ ضربان‌ ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید.
- عملیات‌ احیا را تا زمان‌ رسیدن‌ کمک‌ ادامه‌ دهید.





تاریخ : شنبه 90/4/25 | 12:58 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()

تریاژسیستمی است که برای دسته بندی بیماران جهت تعیین گروهی که تحت مراقبت پزشکی قرار می گیرند یا جهت درمان قطعی انتقال داده می شوند  مورد استفاده قرار می گیرد

تریاژ اساسا تعیین خواهد کرد که کدام افراد جهت حفظ  جان به مراقبت اورژانسی  وسریع نیازدارند –کدام بیماران با وجود تاخیر در مراقبت طبی اورژانسی زنده خواهند ماند  وکدام یک از بیماران علیرغم انجام مراقبت اورژانسی خواهند مرد  تریاژ یکی از ابتدایی ترین عملیاتی است که در صحنه حادثه ای با چند قربانی انجام می شود  واثری مستقیم بر سایر جنبه ها ی عملکرد دارد

تریاز اولیه وثانویه

تریاژاولیه:به سرعت به محض ورود اولین گروه EMS انجام می شود

این تریاژ معمولا در محل اصلی حادثه و به شرط اینکه منطقه بی خطر باشد انجام می شود  برای مثال تریاژ در مورد چپ کردن اتوبوس در داخل وسیله نقلیه انجام می شود بشرط اینکه اتوبوس کاملا ثابت بوده  وعاری از خطرات ایمنی باشد  بیماران معمولا بوسیله روبانها یا چسبهای رنگی

قرمز

زرد

سبز

 یا سیاه

 که به آنها وصل می شود تقسیم بندی می شوند

دسته بندی تریازشناخته شده جهانی  بر اساس  رنگ بصورت زیر است

 

رنگ

گروه

میزان اولویت

قرمز

مراقبت فوری  وانتقال ضروری

اولویت 1

زرد

مراقبت اورژانسی تاخیری و انتقال

اولویت 2

سبز

آسیبهای خفیف وبیماران سرپایی

اولویت 3

سیاه

آسیبهای منجر به مرگ یا کشنده

اولویت 4

 

به محض اینکه بیماران از صحنه حادثه به بخش تریاژ منتقل می شوند تریاژ ثانویه انجام می شود

تریاژ ثانویه به ارزیابی مجدد دسته بندی بیماران اختصاص داده می شود به این دلیل که بیماران ممکن است از لحاظ درجه بندی به اولویت بالاتری دست یابد یا به اولویت پایین تری سقوط کند  یا در همان اولویت باقی بماند

 معمولا ًآگاهترین وبا تجربه ترین پرسنل فوریتها که به صحنه میرسد تریاز اولیه را انجا م میدهد

 

سیستم تریاژSTART

Simple Triage and Rapid Transport))

 

 یکی از سیتمهای تریاژی که بطور وسیع مورد پذیرش واستفاده قرار گرفته است سیستم START(تریاژ آسان  وانتقال سریع می باشد

سیستم START برای بالغین توصیه می شود  ومی تواند برای کودکانی که سن بالاتر از 8 سال  و وزن بیشتر از 45 کیلو گرم داشته باشند مورد استفاده قرار گیرد

بخاطر داشته باشید تریاژ START بطور اولیه برای دسته بندی ابتدایی بیماران جهت اولویت انتقال به بخش تریاژ انجام می شود  تکمیل تریاژ برای هر بیمار نباید بیش از 30 ثانیه طول بکشد  چهار مقوله ابتدایی که در تریاژ استارت مورد ارزیابی قرار می گیرند  وبه آسانی با کلمه ARPM بخاطر آورده می شوند عبارتند از

 

1

1-                                              Abilityتوانایی بلند شدن  وراه رفتن(بیماران سرپایی)

2-                                              Respiratory status      وضعیت تنفسی

3-                                              Perfusion status          وضعیت خونرسانی

4-                                              Mentat status              وضعیت هوشیاری






تاریخ : دوشنبه 90/4/20 | 7:16 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()


فارماکولولوژی عبارت از مطالعه خواص و تاثیرات داروها و ترکیبات دارویی  طبی بر روی بدن است. داروها مواد شیمیایی  مورد استفاده در تشخیص، درمان وپیشگیری از بیماریها هستند.

 


اجزا  یک شناسنامه دارویی:

یک شناسنامه دارویی کلیه ویژگیهای دارو را به دست می دهد. به عنوان یک پرسنل زبده اورژانس باید با شناسنامه های دارویی داروهایی کهممکن است ناچار به کارگیری آنها شوید آشنا باشید. یک شناسنامه دارویی شامل موارد زیر است:
 
- اسامی داروها-این اسامی عبارتند از نامهای ژنریک،تجاری و شیمیایی
- طبقه بندی-داروی مورد نظر چه نوع دارویی استو به چه منظور به کار می رود.
- مکانیسم عمل- دارو چگونه عمل می کند وهدف آن چیست.
- موارد منع مصرف--چه موقع نباید از دارو استفاده کردو واکنش ناخواسته دارو با ترکیبات دارویی دیگر.
- فارماکوکینتیک-جذب ومتابولیسم دارو چگونه است؟نیمه عمر دارو چیست؟
- عوارض جانبی وناخواسته-آیا عوارض جانبی وجود دارد؟عوارض ناخواسته چیست؟
- روشهای مصرف-دارو  چگونه داده می شود؟
- چگونگی تامین دارو-مقدار کلی دارو چقدر است و چه جوری این مقدار تامین می شود؟
- دوزاژ- این قسمت شامل مقدار داروی تجویز شده مناسب برای بالغین،اطفال و ملاحضات ویژه است.

 

 مورد مصرف دلیلی برای تجویز دارو است.مورد منع مصرف دلیلی برای عدم تجویز دارو است.
نخستین مورد منع مصرف برای هر دارو حساسیت(آلرژی) نسبت به دارو می باشد.

اسامی داروهای طبی 

داروهای طبی از چهار منشاء عمده مشتق می شوند:گیاهان،حیوانات انسانها،مواد ومحصولات معدنی ومواد شیمیایی وصنایی ساخته شده در آزمایشگاهها.
داروهای طبی اسامی گوناگونی دارند: 
 درج  نام تجاری-نام ژنریک-نام شیمیایی-ونام رسمی .
در بیشتر موارد، نام رسمی عبارت از نام ژنریک که  usp. بدنبال آن آمده است.


 تقسیم بندی داروها بر اساس گروههای خطر در بیماران باردار:

FDA مقیاس زیر را با تقسیم بندی داروها به گروه های A-B-C-D-X تعیین نموده است.
 گروه آ :خطر اثباط شده ای برای جنین ومادر در مقطع بارداری ندارد.
گروه بی :در حیوانات مطالعه ای که انجام شده خطری را برای جنین نشان نداده است اما مطالعه کافی بر روی انسان انجام نشده است.
گروه سی:مطالعات انجام شده بر روی حیوانات عوار ض نا خواسته ای را نشان داده است.
گروه دی:خطر برای جنین انسان به اثبات رسیده است
گروه ایکس:خطر عوارض ناخواسته به روشنی در انسان دیده شده است

 تقسیمات دستگاه عصبی:
دستگاه عصبی سمپاتیک وپارا سمپاتیک به منظور حفظ هماهنگی بدن به صورت متضاد عمل می کنند وهر سیستم برحسب شرایط موجود تقدم می یابد.
عقده های سمپاتیک که متشکل از عقده های زنجیره سمپاتیک وعقده های جانبی هستند، هنگام تحریک اثرات  زیر را اعمال می کنند:
 
- تحریک ترشح غدد عرق
- کاهش فعالیت گوارشی
- شل شدن مثانه
- آزاد شدن ذخایر گلیکوژن از کبد
- انقباض عروق خونی محیطی
- افزایش جریان خون عضلات اسکلتی
- افزایش ضربان،قدرت انقباض،خودکاری وهدایت پذیری قلب
- گشاد شدن برونشها
- افزایش تولید انرژی
- کاهش جریان خون به اعضای شکمی

اشکال دارویی:
1-داروهای جامد
2-داروهای مایع
3-داروهای استنشاقی
4-داروهای موضعی
5-داروهای عبور کننده از پوست
6-ژلها
7-گازها


 اثرات تداخلی گیرنده-دارو:
آگونیست ها:  داروهایی هستند که برای برانگیختن یک پاسخ با گیرنده تداخل می کنند.
آنتاگونیست ها:  داروهاییکه به گیرنده متصل می شوند و  پاسخ رامسدود میکنند.






تاریخ : دوشنبه 90/4/20 | 7:9 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
ambo.jpg
آمـبـوبگ220 مشاهده
angoshtar_bor_1_-_gheichi_2.jpg
1-انگشتر بر 2-قیچی پانسمان223 مشاهده
atel_badi.jpg
آتل بادی217 مشاهده
baz_konanade_rahe_havaei.jpg
باز کننده راه هوایی256 مشاهده
brankard.jpg
تـراکـشن اسـپلیـنت283 مشاهده
brankard_ghashoghi.jpg
برانکارد قاشقی242 مشاهده
dastgah_sakshen.jpg
دستگاه ساکشن382 مشاهده
dc_shock.jpg
دی سی شوک340 مشاهده
jabe_komakhaye_avalie.jpg
جعبه کمکهای اولیه317 مشاهده
kapsol_aml.jpg
کپسول مخصوص آمبولانس275 مشاهده
kapsol_oxijen.jpg
کپسول اکسیژن342 مشاهده
klar.jpg
کلار204 مشاهده
laringoscop.jpg
لاریگوسکوپ165 مشاهده
lole_tarashe~0.jpg
لوله تراشه167 مشاهده
mask_dahani_halghei.jpg
ماسک دهنی حلقه ای143 مشاهده
mask_oxijen2.jpg
ماسک اکسیژن138 مشاهده
mask_oxijen~0.jpg
ماسک اکسیژن128 مشاهده
sandali_charkhdar.jpg
صندلی چرخ دار110 مشاهده
shalvar_zed_shok.jpg
شلوار ضد شوک130 مشاهده
takhte_ehya.jpg
تخته احیاء118 مشاهده
takhte_poshti_boland.jpg
تخته پشتی بلند123 مشاهده
   





تاریخ : دوشنبه 90/4/20 | 7:7 عصر | نویسنده : عابد اسماعیل زاده | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.